De “overtocht“ dag 1

De Lorem Ipsum lag in Spakenburg toen we haar kochten. De hoogte is 13,5 meter, dus onder de Hollandse brug door gingen niet worden. Dan maar de andere kant langs Flevoland varen. Leuk, want daar waren we nog nooit geweest. Jeroen had een prachtig plan gemaakt en ik was zo handig om dat plan op tafel te laten liggen.

Liselotte was zo lief geweest ons weg te brengen. Voor de zekerheid wilden we nog even tanken en water tappen voor we gingen. Liselotte kon zo onze eerste vaart op eigen boot ook meemaken, want het tanken moest in de oude haven en wij lagen in de nieuwe haven. Het kostte wel allemaal een tijdje, waardoor we uiteindelijk ruim een uur later vertrokken dan gepland. Maar ja, die planning lag toch op tafel thuis.

Het allereerste varen na de overdracht

Nadat we hadden getankt (water en diesel), hebben we afscheid genomen van Liselotte en gingen we op weg. Er stond geen bal wind, maar dat deerde ons niks. We zetten de zeilen op en de motor uit. Wat een heerlijk gevoel is dat altijd. De motor maakt best een hoop herrie, maar wat wil je met zo een oud beestje. We gaan voor geen meter vooruit, we varen 2 knopen (2 zeemijl per uur, ongeveer 3,7 km per uur) op 5 knopen wind. Na een uur fijn zeilen lopen we wel heel erg achter op schema, we moeten wel de laatste schutting van de Roggenbotsluis halen. De motor gaat aan en we knallen met 6 knopen door de vaargeul.

Dolgelukkig

Eind van de dag, na de laatste sluis, konden we nog wat zeilen. Daarna gingen we door naar de haven. Onze thuishaven is Medemblik, maar die heeft vier zusterhavens waar je ook gratis mag liggen. Een daarvan is Schokkerstrand en daar lagen we de eerste nacht. Super leuke haven, met een strandje, leuk restaurant en een omgeving waar je prima kan wandelen.